■ بررسی بازی Terraforming Mars

بازی فکری رومیزی Terraforming Mars

بررسی بازی Terraforming Mars

Terraforming Mars یک بازی رومیزی برای 1 تا 5 بازیکن است که توسط Jacob Fryxelius طراحی و توسط FryxGames در سال 2016 منتشر شد و پس از آن توسط 12 نفر دیگر از جمله Stronghold Games منتشر شد. در Terraforming Mars، بازیکنان نقش شرکت‌هایی را بر عهده می‌گیرند که با افزایش دما، افزودن اکسیژن به جو، پوشاندن سطح سیاره با آب و ایجاد حیات گیاهی و حیوانی، سیاره مریخ را با یکدیگر به شکل زمینی شکل می‌دهند. این بازی شامل عناصر مدیریت منابع، ساخت موتور و برنامه ریزی استراتژیک است. بازیکنان برای به دست آوردن بیشترین امتیاز پیروزی، که با کمک آنها در زمین‌سازی و زیرساخت‌های انسانی اندازه‌گیری می‌شود، رقابت می‌کنند. این اهداف با جمع‌آوری درآمد و منابعی به دست می‌آیند که به آن‌ها اجازه می‌دهد پروژه‌های مختلف را بازی کنند، کارت‌هایی که درآمد یا منابع آن‌ها را افزایش می‌دهند، زیرساخت ایجاد می‌کنند یا مستقیماً به شکل‌گیری زمین کمک می‌کنند. این بازی با استقبال مثبت طرفداران و منتقدان روبرو شد و جوایز متعددی دریافت کرد.

بازی فکری رومیزی Terraforming Mars

روند بازی Terraforming Mars

صفحه بازی، سطح سیاره را به تصویر می کشد که با آرایه ای از 61 هگز به هم پیوسته نشان داده شده است. هر هگز حدود 1٪ از سطح مریخ را نشان می دهد. بر روی این هگز ها، بازیکنان می توانند اقیانوس ها، فضای سبز، شهرها و سایر کاشی های خاص را قرار دهند. هدف بازی این است که بازیکنان سه شرایط زمین‌سازی را تکمیل کنند: سطح اکسیژن جو را تا 14% افزایش دهند. افزایش دما از -30 به +8 درجه سانتیگراد. و 9 درصد از سطح مریخ را توسط اقیانوس پوشش می دهد.

بازیکنان این اهداف را با بازی کارت هایی که نشان دهنده فن آوری ها یا ساختمان های مختلف مورد استفاده برای شکل دادن به مریخ است، انجام می دهند. این بازی در چندین نسل انجام می شود که هر یک به صورت یک دور بازی نمایش داده می شود. بازی با کارت کشیدن بازیکنان شروع می شود، سپس بازیکنان به نوبت کارهایی را انجام می دهند (که می تواند کارت بازی، استفاده از توانایی کارتی که قبلاً در حال بازی است یا پرداخت برای یکی از چندین عمل نشان داده شده روی تخته باشد). هنگامی که همه بازیکنان انجام اقدامات را به پایان رساندند، بازیکنان درآمد و منابع را با توجه به تولید منابع مختلف جمع آوری می کنند، سپس نسل بعدی شروع می شود.

یکی از جنبه های منحصر به فرد در Terraforming Mars، سیستم Terraforming Rating) TR)  است. هرگاه بازیکنی اقدامی را انجام دهد که یکی از شرایط زمین‌سازی را پیش می‌برد، TR بازیکن افزایش می‌یابد. TR بازیکن نه تنها نشان دهنده امتیاز پیروزی است که در طول بازی به دست آورده است، بلکه هنگام جمع آوری درآمد و منابع در پایان هر نسل به درآمد پولی بازیکن نیز اضافه می شود.

بازی در پایان هر نسلی که سه شرایط زمین‌سازی برآورده شده‌اند به پایان می‌رسد. سپس، بازیکنان امتیازات خود را که از TR آنها در پایان بازی، شهرها و فضای سبزی که در مریخ قرار داده‌اند، دستاوردهایی که در طول بازی ادعا کرده‌اند و کارت‌هایی که بازی کرده‌اند محاسبه می کنند و بازیکنی که بالاترین امتیاز را کسب کرده است، شمارش می‌کنند. برنده می شود.