■ بررسی بازی Twilight Imperium

بازی فکری رومیزی Twilight Imperium

Twilight Imperium یک بازی رومیزی استراتژیک است که توسط Fantasy Flight Games در ژانر علمی تخیلی و اپرای فضایی تولید شده است. این بازی توسط Christian T. Petersen طراحی شد و اولین بار در سال 1997 منتشر شد. این بازی در نسخه چهارم خود (2017) قرار دارد که نسبت به نسخه های قبلی تغییرات زیادی دارد. این بازی به دلیل طول بازی خود (اغلب بیش از شش ساعت) و استراتژی عمیق خود (از جمله نظامی، سیاسی، فنی و تجاری) شناخته شده است.

بردگیم Twilight Imperium

موضوع بازی Twilight Imperium

پیش فرض بازی یک اپرای فضایی در مقیاس بزرگ است. این در خلاء قدرت ناپایدار باقی مانده پس از انحطاط و فروپاشی چندین قرن نژاد Lazax غالب است. بازیکنان نقش امپراتوری‌های در حال ظهور در حاشیه کهکشان را بر عهده می‌گیرند و برای کنترل نظامی و سیاسی رقابت می‌کنند، تا زمانی که در نهایت یکی به اندازه کافی مسلط شود که به عنوان یک امپراتور کهکشانی جدید تصاحب شود.

اجزا بازی Twilight Imperium

این بازی شامل کاشی های نقشه مقوایی، کارت ها، واحدهای پلاستیکی، شمارنده های مقوایی و برگه های بازیکن است. نقشه از کاشی های شش ضلعی ساخته شده است که هر کدام حداکثر سه سیاره، فضای خالی، یا یک سیستم با حاشیه قرمز حاوی یک مانع را نشان می دهد (با انواع اضافه شده در بسط ها). کاشی مرکزی همیشه مکاتول رکس است و بقیه کهکشان در حلقه‌های متحدالمرکز ساخته شده است.

قطعات بازی پلاستیکی نشان دهنده کلاس های مختلف کشتی های فضایی و نیروهای زمینی است. بازیکنان به تعداد مهره های ارائه شده همراه با بازی محدود می شوند، به استثنای مبارزان و نیروهای زمینی. شمارنده هایی برای ثبت سوابق شامل نشانه های فرمان، نشانگرهای کنترلی، کالاهای تجاری و شمارنده های اضافی جنگنده و نیروی زمینی گنجانده شده است. کارت ها برای ردیابی مالکیت سیاره، توافق نامه های تجاری، فناوری ها، اهداف عمومی، اهداف مخفی، اقدامات ویژه و برنامه های رای گیری خط مشی استفاده می شوند.

بررسی بازی Twilight Imperium

درباره بازی Twilight Imperium

بازی تا حد زیادی حول واحدها و تعاملات آنها بر روی یک نقشه مبتنی بر هگز متمرکز است.سه تا شش بازیکن (هشت با «پیش‌گویی پادشاهان») می‌توانند بازی کنند، با بازی‌هایی که معمولاً بیش از شش ساعت طول می‌کشد (تقریباً 1.5 ساعت برای هر بازیکن)، اگرچه بازیکنانی که تازه وارد بازی شده‌اند ممکن است بیشتر طول بکشد.

دورهای بازی Twilight Imperium

بازی شامل حداکثر 10 دور است (البته معمولاً کمتر، بسته به سرعت کسب امتیاز پیروزی) – که هر یک شامل چندین نوبت است. در هر دور، بازیکنان یک کارت استراتژی را انتخاب می‌کنند که پاداش‌های زیادی را برای مکانیک گیم‌پلی خاص فراهم می‌کند و ترتیب نوبت بازیکنان را در طول راند تعیین می‌کند.

بازیکنان به نوبت اقداماتی را انجام می دهند (ساخت واحدها، واحدهای متحرک، استفاده از کارت های استراتژی، استفاده از کارت های اکشن ویژه). بازیکنان در تعداد اقداماتی که می توانند در طول یک دور انجام دهند با عرضه نشانه های دستوری که بین استراتژی (که برای دسترسی به عملکرد ثانویه کارت های استراتژی بازیکنان دیگر استفاده می شود)، تامین ناوگان (تعداد کشتی هایی که محدود می شود) تقسیم می شوند، محدود می شوند. بازیکنان به ترتیب به انجام اقدامات خود ادامه می دهند تا زمانی که هر بازیکن بگذرد.

بررسی بازی فکری رومیزی Twilight Imperium

امتیاز دهی بازی Twilight Imperium

در پایان هر دور، بازیکنان این فرصت را دارند که برای یک هدف عمومی که آشکار شده است و/یا برای یک هدف مخفی که در شروع بازی به هر بازیکن اختصاص داده شده است، امتیاز پیروزی کسب کنند. اولین بازیکنی که به 10 امتیاز پیروزی دست یابد به عنوان امپراتور جدید معرفی می شود و برنده بازی می شود. پس از دور ششم، بازی دارای مکانیزمی است که در آن بازی در هر دور بعدی شانس پایان یافتن دارد و بازیکنی که بالاترین امتیاز را در آن نقطه کسب کرده است، برنده را اعلام می کند.